fredag 4 januari 2013

2012

Om året som gått.


Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Massor. Jag började illustrera för Liberal Debatt, jag startade den här bloggen (mindre uppseendeväckande), jag var aktiv i nationslivet, jag vågade ta för mig mer och tro mer på att jag faktiskt duger i vissa avseenden. Jag sökte till en utbildning jag aldrig trodde jag skulle komma in på - och kom in. Och en massa annat småpryttel säkerligen, men som är desto mindre relevanta.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Näh.
Dog någon som stod dig nära?
Tyvärr min familjehund Chubby. Världens bästa hund.
Vilka länder besökte du?
Ööh, räknas Danmark? Sämst år resmässigt.
Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Mer självdisciplin, även om det infann sig mer mot slutet av året, mer aktivitet på bloggen, mer utlandsresor och ett riktigt jobb.
Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
Alltid och alltid, jag har sämst sifferminne, men än så länge minns jag i alla fall 14 april. Då jag träffade Johan (eller rättare sagt introducerades för honom första gången). Minns det därför att jag var på damsupé den kvällen och skrev om det i bloggen dagen innan. Därför minns jag dessvärre också 15 april, då Chubby avlivades. Bra skit och dålig skit.
Vad var din största framgång 2012?
Att jag kom in på journalistprogrammet och att jag fått fortsätta illustrera Liberal Debatt under hela året.
Största misstaget?
Vet inte. Försöker att inte tänka på sådant efter att det hänt. Har säkerligen begått några mindre misstag men inget värt att nämna.
Bästa köpet?
Har inte köpt så förbannat möe. Varit relativt pank större delen av året, men jag är nöjd med den knallorangea 60-talskappan jag köpte i en ladugård ute på vischan i höstas och soffan jag och Splat köpte till vår nya lägenhet. Och glow sticksen jag köpte på mig inför nyår. Jag gillar saker som lyser. Ledsamt att de bleknar så snabbt bara.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Återigen att jag kom in på journalistutbildningen och att jag träffade Johan.
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Shake it out med Florence + The Machine, sjungit mig hes till den på karaoke, The Youth med MGMT, som förvisso är från 2007 men som jag inte upptäckte förrän förra året. Dessutom den här och den här, för att inte tala om den här
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare över lag, men haft en hel del depp-dippar också.
Vad önskar du att du gjort mer?
Läst. Skönlitterärt framför allt, har varit alltför lite av den varan. Gjort mer lunchlådor som jag totalt snöat in på att jag ska göra under 2013. Och vågat säga både ja och nej mer. 
Vad önskar du att du gjort mindre?
Slackat.
Blev du kär i år?
Ja!
Favoritprogram på TV?
Downton Abbey. Även om jag hatar Julian Fellowes från och till som verkar gå igång på att ta död på karaktärerna. Och 30 Rock, som förvisso har funnits väldigt länge men som jag inte tittat på förrän i år.
Bästa boken du läste i år?
Läste ju som sagt väldigt lite, men Enduring Love får jag väl säga. Återupptäckte dessutom Mrs Dalloway.
Största musikaliska upptäckten?
Johan introducerade mig för Dr. John och låten Revolution som jag tycker väldigt mycket om. Generellt är jag väldigt dålig på att lyssna på ny musik och 2012 var inget undantagsår.


Något du önskade dig och fick?
Surprise surprise: att komma in på journalistutbildningen.
Något du önskade dig och inte fick?
Näh, inte om man inte räknar ekonomiskt oberoende som jag alltid önskar mig.
Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Minns inte exakt, var nog ute på nation. Dagen efter åt jag i alla fall på restaurang.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
En utlandsresa.
Vad fick dig att må bra?
Johan och att hänga med Frida på gräsplätten utanför min lägenhet varje dag i maj då det var soligt väder. Förbannat skönt att bara prata skit och skita i allt för ett tag (kommer sakna dig som fan, snäckan!).
Vilken kändis var du mest sugen på?
Kan inte komma på någon på rak arm. Måste nog suga på den karamellen ett litet tag. Uppdatering: Michael Fassbender blire nog bestämt.
Vem saknade du?
Chubby...och John konstigt nog. Ja, John är ju inte död (tack och lov!) och han bor till och med bara en timme bort med tåg, men vi har inte alls träffats så ofta som jag skulle önskat. Måste åtgärdas under det nya året!
De bästa nya människorna du träffade?
Johan såklart, men träffade även en massa annat bra folk. Såg på min fartbook att jag lagt till över 60 nya vänner under 2012, vilket är mycket med mina mått mätt (5 m på raken, bäm!). Har nog varit mer social än vad jag brukar, vilket ju verkar ha gett avkastning. 
Mest stolt över?
Att jag vågat mycket mer än vanligt och rört mig långt utanför min säkerhetszon.
Högsta önskan just nu?
Att jag ska bli en vinnare på alla plan 2013! 
...och världsfred.

Listan hittade jag hos http://rodeo.net/niotillfem/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar