torsdag 18 oktober 2012

Torsdagstoppen: Magiska djur

Så ska jag väl äntligen lyckas publicera en torsdagstopp på rätt dag då. Idag är temat magiska, eller snarare påhittade, djur i fiktion. Det vi kom överens om är att djuret inte får föra sig som en människa eller interagera med människor på lika villkor. Det vill säga, varulvar, fauner, sjöfolk och kentaurer göre sig icke besvär,och inte heller några fabeldjur. Därtill måste det vara ett specifikt djur. Det räcker alltså inte med att skriva enhörning, det måste vara en specifik enhörning. Så. Tror det var allt. Då sätter vi igång!


5. Katla från Bröderna Lejonhjärta. Det är inte så att jag tycker att Katla verkar vara en skön typ som jag skulle vilja hänga med, tvärtom; hon satte djupa skräcksår i mig som barn och någon som lyckas påverka mig så mycket förtjänar en plats på listan. För er som mot förmodan inte vet vem Katla är kan jag upplysa er om att det är den uråldriga och extremt dåligt specialeffektade drakhonan som sprider skräck i Nangijalaborna dag och natt. Ful trickfilming eller ej, mig lyckades de skrämma i alla fall.




4. Kerberos från grekisk mytologi. Den flerhövdade (för det mesta trehövdade) hunden som vaktar ingången till dödsriket. Inte heller något djur jag är superpepp på att möta, men jävlar vad ballt att ha som vakthund.





3. Morph från Skattkammarplaneten. En liten rosa blobb som kan ändra form och som trofast följer sin husse vart han än går. Har bara sett Skattkammarplaneten någon enstaka gång, men vet att jag då tänkte att det skulle vara väldigt schysst att ha den där blobben som husdjur. Inget djupare än så. Söt sak.





2. Gizmo från Gremlins. Den lurviga lilla Mogwain som skapar nya Mogwais när han blir blöt och vars "avkomma" skapar de slemmiga och otrevliga Gremlins. Ett otroligt gulligt litet djur som jag inte skulle ha något emot att ha i min ägo om man kunde kringgå den där förökningsprocessen på något sätt.





1. Vingfåle från Harry Potter. Hippogriffen som Hagrid tar hand om och som döms till döden i tredje boken efter att ha scratchat Malfoy, men som sen räddas av Harry och Hermione. Den är mest jävligt ball och fin. Sjukt gött att ha en hippogriff att rida på till föreläsningarna med tänker jag.




Bäm! Lista inne i tid. Spana också in Splats och Es listor.


Nu är det baske mig sängsängsäng sovasovasova som gäller.

Nattis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar