måndag 15 oktober 2012

Torsdagstoppen: Svenska filmer

Vad var det jag sa? Visst tusan publiceras listan ett antal dagar för sent som vanligt. Idag är jag dessutom extra trött och lite halvgrinig så listan är mindre än halvhjärtat gjord. Typ en-tredjedel-hjärtat. Temat är svenska filmer.


5. En kärlekshistoria. Roy Anderssons debutfilm om det unga kärleksparet Annika och Pär. Bitvis är filmen lite långtråkig, men jag tycker verkligen att skådespelarinsatserna av de unga huvudrollsinnehavarna (och deras familjer för den delen) är skitbra. Berättelsen är skitbra och musiken är skitbra. Bra skit helt enkelt. Istället för en bild får ni musiken som ackompanjerar introtexten bara för att den är så förbannat fin.




4. Så vit som en snö. Film från 2001 om Elsa Andersson som är aviatris och hoppar fallskärm och flyger och whatnot. Den fick väl egentligen inte något varmare mottagande när den kom, den blev nominera till några guldbaggar, men det beror väl mest på att det var en av typ tre svenska filmer som gick upp på bio det året kan tänkas. Dessutom är den förbannat lång, nästan tre timmar. Men den har något visst som har etsat sig fast, så den får vara med på listelilistan.





3. Fucking Åmål. Tror detta var en av de första "vuxenfilmerna" jag såg. Jag var väl runt 12 år och jag tyckte att filmen var helt fantastisk även om jag kanske inte fullt ut förstod dess innebörd. Även om den idag kanske känns lite daterad tycker jag ändå att den håller i kvalitet fortfarande.


This one's for you, Johnny-Boy!


2. Låt den rätte komma in. Riktigt bra för att vara en svensk skräckis. Den slår absolut inte boken, men det är ändå en hyfsat solid rulle med stämningsfull scenografi och bra skådisar.





1. Tillsammans. En till Lukas Moodysson-film. Men han är, eller har i alla fall varit, Sveriges bästa samtida regissör. Jag gillar stämningen i Tillsammans, den är precis sådär sunkig och mysig som jag inbillar mig att Sverige var på 70-talet och många av Sveriges bästa skådespelare är med. Jag vet att vissa vill påstå att vi inte har några såna, men det har vi faktiskt. Äeh, jag gillar den som tusan.





Då var den listan avklarad, bara fyra dagar för sent. Lillasyster Splat har också publicerat en lista på svenska filmer, dock inte storasyster E, men hon har publicerat det vi hade som tisdagslista förra veckan så den kan ni ju spana in om ni vill.



Smellz all y'all!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar