fredag 10 augusti 2012

Torsdagstoppen: TV- och datorspelskaraktärer

Jaha, så var det då återigen dags för en topplista. Som ni kanske har sett om ni läser minstasysterns blogg, Kultimera, så har även min äldre syster E tagit upp sitt bloggande igen och är numera också med på torsdagstopperiet. Kul jul. Ingen jättegenerationsklyfta mellan någon av oss, men vi har ändå utvecklat ganska olika åsikter och smak gällande det mesta.

Hursomhaver, denna veckan röstade jag för ett icke-spelrelaterat tema, men då jag misslyckats med att uppbringa ett förslag själv (hejhej, lättja!) så landade alltså listtemat på just ännu ett av denna sort. Men denna torsdag blir det till att välja och vraka bland sina favoritspelkaraktärer, för sådana har vi ju alla absurda mängder av på lager. Not! Som jag nämnde i förra torsdagsinlägget så är jag egentligen ingen jättegamer, även om jag tycker det är oerhört kul. Sålunda har jag heller inte stött på jättemånga minnesvärda spelkaraktärer. Som att inte min brist på spelerfarenhet skulle göra det här listande svårt nog så har min syster (eller, jag antar att det är minstasysterns påfund) även dikterat ett antal regler kring hur man får välja favoritkaraktärer:

1. Endast EN karaktär per spel.
2. Inga karaktärer man själva har möjlighet att modifiera. D.v.s. man får exempelvis inte välja egenskapade Sims-karaktärer eller din hjälte i Fable.
3. Karaktären måste driva handlingen åtminstone lite framåt.
4. Inga karaktärer från spel baserade på filmer.

Jahaja, med det sagt kommer här min topp fem-lista över TV- och datorspelskaraktärer.


5. Robert Newbie från The Sims I. Ja, regeln var "inga karaktärer man modifierat själv", men Robert är faktiskt en default-karaktär som är skapad för att man ska lära sig spelets kontroller. Robert bor ihop med Bettan (som för övrigt är typ en exakt replika av grannmatriarken i familjen som bor mitt emot oss hemma i V-town) i ett sunkigt hus och är ungefär urtypen för förortsslusken. Inte nog med att han konstant går klädd i en skitig blekspygrön T-shirt (ty i The Sims I-universumet kunde karaktärerna aldrig byta kläder och inte heller åldras. Jag vet inte hur många The Sims-barn vi eldat upp, dränkt och skickat iväg till militärskola till följd av att de fötts med partyhatt och trollkarlscape), han hade även, som jag minns det, en tendens att rapa och släppa väder oftare än de andra karaktärer och hade dessutom inte en tillstymmelse till skills på något område över huvud taget. Jag har heller aldrig gjort någon ansats till att förbättra honom på något område. Han är faktiskt, trots sina brister, en mycket älskvärd karaktär. Och här har ni honom i all sin glans. Fakking badass:



4. Little Jacob från GTA 4. Valet stod mellan huvudkaraktären Niko Bellic och den betydligt mindre relevanta Jamaicanska drug dealern Little Jacob, men till slut landade jag på den sistnämnde. Grejen med de flesta GTA-karaktärer, och så även med Niko och Little Jacob, är att de är baserade på väldigt tröttsamma kulturella och etniska stereotyper, men de är skapade väldigt självmedvetet och är uppskruvade så in absurdum att de blir till en typ av karikatyr. Snarare än att spä på dessa stereotyper, vilket många har kritiserat Rock Star för att göra, vill jag mena att de lyckas påvisa hur idiotiska de faktiskt är och de gör det dessutom med glimten i ögat. Att jag valde just Little Jacob har mest att göra med att jag tycker väldigt mycket om Jamaicansk dialekt och gillar hur extremt laid-back han är.





3. Guybrush Threepwood från Monkey Island-serien. Jag har bara spelat Escape from Monkey Island från år 2000 och lite på Monkey Island 2: LeChuck's Revenge från 1991 och är alltså inget jätteivrig spelare av denna serie, men huvudkaraktären Guybrush lyckades ändå göra ett bestående intryck på mig. Guybrush är en lite tafatt och pratglad låtsaspirat (eller vad man nu ska kalla det). Det finns egentligen inte så mycket att säga mer än att det är en extremt väl utarbetad karaktär som är otroligt älskvärd och verkligen lyfter hela spelet.



2. Master Chief från Halo-serien. Master Chief skiljer sig ganska markant från alla andra karaktärer jag har på listan och jag har ingen utdragen motivation till varför jag valt honom, mer än att han är jävligt badass. Jag menar, allt från Clint Eastwood-rösten till det faktum att han är typ två meter lång och aldrig tar av sig sin, antar jag, sinnessjukt tunga pansaruniform eller hjälm som någon jävla the Stig bara oozar ju ballhet. Här finns inte tillstymmelse till runda karaktärsdrag. Han är bara hjälten med stort H.





1. Cole Phelps från L.A. Noire. Ännu en Rock Star-karaktär. Detektiv Phelps karaktär är helt och hållet utvecklad från skådespelaren Aaron Staton som spelar Ken Cosgrove i den fantastiska AMC-serien Mad Men. Både utseende och röst har Staton lånat ut till L.A. Noire, och han gör det extremt väl. Det jag över lag tycker väldigt mycket om med L.A. Noire-karaktärerna är att i princip samtliga är väldigt dynamiska och skiljer sig därför mycket från den uppsjö av platta karaktärer som finns i TV-spelsvärlden. Dessutom är väldigt många av dem utvecklade från Mad Men-skådisar. Bra skit. Just Cole Phelps är väldigt spännande därför att man som spelare får reda på väldigt lite om honom när man börjar spela. Att han är en karaktär som vill skilja strängt på privat- och arbetsliv blir kännbart även för spelaren. Allteftersom storyn utvecklas får man reda på mer och mer om Phelps och det blir tydligt att han inte enbart är den rättskaffens polismannen som han i början presenterades som. Förbannat bra karaktär från ett förbannat bra spel.




Ja, det var den listan. Som ni märkt har jag inte med en enda kvinnlig karaktär och det är helt enkelt för att jag inte känner till någon som jag menar platsar på en lista över de bästa TV- och datorspelskaraktärerna. Jag övervägde att ha med Peach i Super Mario Bros 2, eftersom hon är den karaktär som jag använt överlägset mest där tack vare att hon är absolut bäst på att hoppa, men sen tänkte jag att jag fan inte kan kvotera in någon enbart på merit att hon hoppar bra. Så det fick vara. Trist.

Som ni säkert också märker är listan publicerad en dag för sent. Detta därför att jag tyckte att temat var oerhört svårt (det och att jag var ute på öleri igårkväll). Då jag anförtrodde min oispiration till Herr Johan erbjöd han sig att skriva listan åt mig. Det här fick jag i ett facebookmeddelande:


Hej, här är listan du ville ha!
kefka är som sagt galen i huvudet
glottis i grim fandango ä r rolig
guybrush threepwood är också rolig och lite häftig
waluigi är också med på lgtan
den där bruden i mirrirs edge
jag har dubbelkollat så det borde inte vara några stavfel


Joråsåatteee.....



Smell all y'all laterz

P.S. Nästa lista kommer inte ha något med TV-/datorspel att göra. Lovar.

1 kommentar:

  1. Spelade Mafia 2 nyss, känns som att de har försökt få till den där "vi skämtar med stereotyper"-glimten, men misslyckades så brutalt att det bara kändes extremt jätte-rasistiskt. Som tur var var det bara ett fåtal etniska grupper som kunde bli stereotypa men det var illa nog. Alla Italienare är våldsamma, sliskiga, kvinnokarlar utan smak. Alla irländare är våldsamma alkoholister med ett jävla temperament. Och min favorit: alla kineser är sadistiska jävlar som handlar med opium. Jag förstod att det skulle vara ironiskt, men det föll så platt, blev besviken. Rockstar är de enda som kan det här. Och som de kan å andra sidan!

    SvaraRadera