fredag 24 augusti 2012

Torsdagstoppen: Vampyrer

Ett skepp kommer lastat med: ännu ett tema jag är totalt obevandrad i. Förslaget på veckans tema kommer från syster E och då hon innan varit tvungen att duka under för spelteman (något som jag och Splat har mycket mer koll på än vad hon har) så är det väl inte mer än rätt att hon fick välja den här veckan. Temat är, liksom inläggets titel förtäljer, vampyrer. Eftersom syster E går igång på allt vad vampyrer, trollkarlar, fantasy och fan och hans moster heter så antar jag att hennes lista kommer vara både nogräknad och uttömmande. Det kommer inte min vara.

Men vafan, vi gör väl ett försök:


5. Blade. Ja, alltså karaktären Wesley Snipes spelar i filmen med samma namn. En egentligen ganska kass film som det är en evighet sen jag såg, men Blade är ganska ball så han får vara med. Blade är en halvvampyr som blir människorasens beskyddare. En cool kille med brillor som sparkar röv. Finns egentligen inte så mycket mer att säga. Men han är dock bara halvvampyr så han förtjänar inte mer än en femteplats.

Lite krass passform på den där handsken, månne?

4. Count Chocula. Killen på flingpaketet. Har aldrig provat flingan och jag tror inte att den existerar i Sverige, men i gemen gillar jag chokladflingor och alltså gillar jag även killen som inställsamt försöker sälja in dem. Man skulle kunna tro att en chokladgreve skulle hamna högre upp på min lista då jag lider av något av ett sockerberoende light, men jag tycker det är så provocerande att Chocula har kanintänder istället för vampyrtänder så han halkar ner ett par placeringar.





3. Vampyrfarsan i Twilight. Som jag har lärt mig heter Dr. Carlisle Cullen. "Jävlar, vad är du för tönt som har med Twilight på din lista?" tänker kanske en del av er nu, men då tänker jag såhär: det har hatats oförtjänt mycket på Twilight-filmerna. Det har liksom blivit ballt bland framför allt kids av den manliga sorten att smäda Twilight så mycket som möjligt på minst fantasifulla sätt; det vill säga, ris i form av någon variant på "Fan va gäy med glittrande vampyrer. Höhö!". Jag håller med om att det är ganska lamt att Meyers helt har valt att förkasta allt det som gör vampyrer till vampyrer (själlöshet, blodsugande och smältande i solen) och dessutom kastat in megadouchen John-Allan som den menlösa hjältinnans kärleksintresse, men förutom detta är det som vilken annan kass ungdomsfilm som helst. De är till och med bitvis ganska underhållande om man som jag tycker det är lite spexigt med halvnakna karlar som springer runt i skogen och vampyr-DILFs -  kategorin till vilken Dr. Cullen hör. För det är ändå en ovanligt fager karl och sympatisk verkar han vara dessutom. Därtill kan jag liksom inte komma på någon annan vampyr så han får norpa tredjeplatsen goddammit. Om än oförtjänt.



2. Greve Dracula. Ja, vad tusan, inte kan man ha en vampyrlista utan killen som satte fart på hela trenden i vår populärkultur. Visst fanns vampyrmyten innan Bram Stoker skrev Dracula i slutet på 1800-talet, men det var liksom då de fick den skepnad vi ser i dagens vampyravbildningar. Jag har dock inte läst romanen och är inget större fan av gotisk litteratur över huvud taget, men bara det faktum att Dracula är urvampyren gör att han lätt förtjänar en andraplats ändå.


Jag tyade inte leta upp en bättre bild...

1. Eli i Låt den rätte komma in. John Ajvide Lindqvists debutroman från 2004 är en fin berättelse om den mobbade Oskar som blir vän med vampyrflickan Eli (eller det visar ju sig senare att det inte är en tjej direkt, men jag vill inte förstöra för er om ni inte har läst boken eller sett filmen). Samtidigt som romanen bitvis är förbannat obehaglig så känns den också lite småputtrig. Eli känns som den där kompisen alla som någon gång känt sig mobbade vill ha. Det är inget pjoskeri om att vända andra kinden till. Istället uppmanar hon Oskar att slå tillbaka. Bokstavligt talat. Med en hockeyklubba. Hon är dessutom en tvättäkta vampyr utan vare sig kanintänder, glittrande hud eller balla solbrillor. Hon är otroligt älskvärd samtidigt som hon är jävligt obehaglig. Lätt värdig en första plats.





Ganska lam lista, men vampyrer är som sagt inte riktigt mitt forte. Som plåster på eventuella jävlar-vad-din-lista-sög-sår kan jag bjussa på en finfin men kortkort vampyrfilm:




Mina systrars listor hittar ni som vanligt här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar