tisdag 21 februari 2012

I huvudet...

...just nu: tavlan föreställande en gammal karta över Skandinavien på min vägg gör mig konfunderad. Jag känner inte till det exakta årtalet då den gjordes, men jag misstänker att de hundratal år som förflutit sedan den ritades inte är tillräckligt många för att den iögonfallande ollonformen på Kolahalvön ska ha hunnit tillbakabildas till den mindre anstötliga halvö som vi ser på dagens kartor. Är formen sålunda resultatet av en missberäkning eller ett medvetet gjort val? Över lag är det ju lite si och så med proportionerna på denna gamla avbildning, men jag vill gärna tro att det inte enbart beror på bristfälliga mätredskap, utan att det även finns en möjlighet att kartritaren efter många års monotont och ouppmärksammat arbete en dag kände sig lite skälmsk och bah: "Äh, vafan, jag ritar dit ett ollon där uppe vid Finland. Tryckeriet kanske inte märker något."

Den observante noterar även att kartan har en påtaglig avsaknad av Skåne; är detta också ett statement månne?





Arkivera under: Frågor vi aldrig kommer få svar på, men som är kul att spekulera kring när man bör fokusera på annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar