fredag 7 september 2012

Torsdagstoppen: Ljud

Jaa! Äntligen ett tema som jag har fått bestämma. Idag blir det totalt utan pretentioner och kulturell förankring, för idag listar vi nämligen våra absoluta favoritljud. Och nu snackar vi inte musik och sånt tjafs, utan riktiga livsljud. Ljud som på något sätt väcker positiva associationer hos dig. Et voilà:


5. Katt som spinner. Jag är ingen direkt kattmänniska, men ljudet av min numera bortgångna hund som stånkade som en pervers gammal gubbe varje gång man kliade hans öron håller inte riktigt måttet när det kommer till ljud som djur producerar när de njuter (obs! på ett icke-sexuellt sätt! Jag är inget jävla äckel). Men spinnandet hos en katt som bara är allmänt skitnöjd har en lugnande effekt på mig och, antar jag, många andra. Så en femteplats är på sin plats.




4. Isbitar som knäpper till när de spricker i ett glas med läsk. Av någon anledning för det här ljudet mina tankar till Italien. Jag har varit där två eller tre gånger på familjesemester och det jag vill minnas var det bästa med de resorna var inte det otal gånger min familj jäktandes mellan spanska trappan och forum romanum gick bananas på varandra, 40-gradig värme, allergiångestfyllda minstadöttrar och megapubertala äldstadöttrar (jag själv var självklart en ängel), det vill säga inget av det som typiskt sätt utmärker en hederlig Svensson-semester. Nej, det jag vill minnas var det allra bästa med de semestrarna var de gånger vi efter timlånga tvister och hungerinducerade raseriutbrott äntligen lyckades samsas om vilken restaurang vi skulle förtära aftonens måltid på (pizza/pasta-restaurang i 99% av fallen) och kunde sitta ner för en liten stund och bara ta det lugnt och njuta med familjen. Jag vet att det låter som sensmoralen i ett töntigt 7th Heaven-avsnitt, men jag tycker det är otroligt skönt och trevligt att sitta ner och äta med folk jag tycker om. Mat + bra folk = good shit. För att komma till saken, min fäbless för Coca-Cola manifesteras ofta när jag är ute och äter på restaurang och i synnerhet när jag är i varmare länder och just ljudet av isbitar som knäpper till när det svarta guldet dränker dem har därför kommit att få väldigt positiva associationer hos mig. Hittar ingen ljudfil, men antar att de flesta vet vad för ljud jag syftar på.


3. Det dämpade ljudet av folk i rummet bredvid. Jag tycker det är väldigt betryggande att höra folk i rummet bredvid. Inte så att jag kan urskilja vad de säger, det är mest distraherande, men bara att veta att det är någon där. Framför allt att sova och att plugga blir mycket enklare om man anar en musslad konversation från väggen. Vet inte exakt varför jag känner så, men antar att det har att göra med att jag är uppvuxen med att höra mina föräldrars mumlanden genom väggen vid läggdags varje kväll och att det liksom blev som en försäkran om att världen fortsätter snurra trots att du stängt ögonen och allt blir svart. Hittade inge bra ljudfil på den här heller, men är ni väldigt nyfikna på hur det låter och mot förmodan aldrig har hört det innan kan ni väl be någon gå in i rummet bredvid och improvisera en monolog eller enmansdialog.


2. Åska. Som jag tror jag nämnt i något tidigare inlägg är jag väldigt svag för ljudet av åska och kan gärna ägna min totala uppmärksamhet åt att bara titta och lyssna på blixtar och muller. Grejen med åskan är att den får mig att känna mig så förbannat liten. Det är som att naturen ber mig att "shut the fuck up" för mina problem är ändå bara världsliga. Lite som att vädergudarna, om man vill uttrycka sig skitnödigt, decentraliserar min självcentrering. Och det behövs, tro mig.




1. Is som sjunger. För er som inte riktigt vet vad det innebär så är "issången" det ljud som uppstår när isen på stora sjöar spricker och sprickan letar sig tvärs över hela sjön så att ett eko uppstår. Jag har bara hört det här ljudet en gång live hemma i V-town, men det är otroligt häftigt. Man kan liksom höra hur sprickan börjar långt in på sjön och snabbt letar sig fram till strankanten. Jag kan bara beskriva det som oerhört mäktigt och både lite förhistoriskt och framtidsaktigt om ni förstår vad jag menar. Jag hittade ingen video eller ljudfil som så väl illustrerar hur det låter, det är väl något som helst ska upplevas live, men den här killen är väl den som mest lyckats fånga hur jag vill mena att det låter:




Jag vet att listan kommer en dag för sent, men det har liksom blivit lite av en tradition nu. Mina systrar föreslog att vi skulle skjuta på listandet till fredagar istället, men jag förklarade att jag bara kommer göra klart listan på lördagar då istället. Det är helt enkelt så jag funkar när det gäller saker som inte har några direkta konsekvenser om de kommer in lite för sent.

Hursomhaver, glöm inte kolla in de lite mer samvetsgranna systrarna Splats och Es listor också.



Ha en fin helg mina kattungar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar