torsdag 20 september 2012

Torsdagstoppen: Musikvideor

Ny torsdag, ny topp. Idag listar vi de fem bästa musikvideorna. Eller för min del blir det snarare "fem musikvideor jag kan komma på för tillfället som är hyfsat bra". Det är nämligen väldigt längesedan jag gjorde en sport av att hålla koll på nya musikvideor. Inte sedan Voxpop-, MTV- och ZTV-eran kan jag stoltsera med att jag har något hum över huvud taget om vad som är värt att titta på så länge det inte är videor som blivit virala via youtube eller som har blivit en "snackis" (jävlar vad jag hatar uttrycket "snackis", liksom jag har svårt för de flesta ord som lägger till suffixet -is för att det ska låta hippt, alternativt gulligt, men just här känns det ändå befogat). Med det i åtanke låter jag er härmed åtnjuta en brokig musikvideokavalkad som med största sannolikhet kommer lämna era minds anti-blown.


5. Fatboy Slim - Right here right now



Evolutionsvideor är alltid underhållande och den här hör till en av de bästa. Jag gillar att den är så tafatt. Sen är det ju en fet bonus att alla Fatboy Slims låtar är så förbannat catchy, om än lite enehanda.

4. Rihanna ft. Calvin Harris - We found love


Normalt sett är jag inget stort Rihanna-fan; hennes musik är slätstruken och hennes röst lite gnällig. Men hennes samarbete med Calvin Harris (ni vet killen som gjorde bland annat hipsterlåten Acceptable in the 80s som alla 80-talister gick banans till och kände att "ja, visst fan är vi snäppet ballare än alla andra". Som att de...eller okej: vi behövde vatten på vår självgodhetskvarn.) är faktiskt riktigt lyckat. Låten är klatschig som tusan och framför allt videon är något alldeles extra. Den är lite som ett sammandrag av Trainspotting, fast mer sentimental. Dessutom gillar jag färgtonen i videon och hade det inte varit för att jag är en fattiglapp och ser vämjelig ut i 90-talskläder hade jag införskaffat hela britt-Rihannas garderob.

3. Slagsmålsklubben - Malmö beach night party


Jag är väldigt förtjust i elektronisk musik, speciellt småputtrig sådan, vilket man väl får säga att Slagsmålsklubbens musik är. Videon till låten Malmö beach night party är dock allt annat än småputtrig. Den är faktiskt lite smått obehaglig. Men jag älskar att den småsnuskiga animationen ser ut att kunna vara ritad av en tioårig kille och att jag antar att det är lite av en parodi på Eric Prydz video till Call on me.

2. OK Go - This too shall pass


OK Go är troligtvis mest kända för låten Here it goes again vars videon blev viral på youtube när de dansar fram och tillbaka på en massa löpband. Deras musik i sig är egentligen inte jättespännande, lite mysig, men inte mer, deras videor är däremot alltid något i särklass. Hade egentligen kunnat välja vilken som helst av deras videor, men jag landade på just den till This too shall pass eftersom jag är något av en sucker för Rube Goldberg-maskiner. Sjukt snyggt att den är filmad i en tagning och att den är så förbannat omständlig.


1. Daft Punk - Da Funk


Egentligen är det här inte så mycket en musikvideo som det är en kortfilm med Da Funk-slingan på repeat i bakgrunden, men den får ändå gillas tamejfan. Så förbannat fin och lite absurd video om hunden Charles som har lite svårt att anpassa sig till sitt nya kvarter. Lite sorgligt slut med. Vajjert!


Kablammo! Det var den listan. Publicerad på rätt dag och allt. Glöm nu inte att kolla in Splats och Syster Es listor också.


Vi ses, alla mina små kycklingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar